همتك معانا نعدل الكفة
562   مشاهدة  

صورة تكشف زيف إعلانات “ البلوجرز ” عن طعام أشهر المحلات في مصر.. والمطعم يرد

إعلانات البلوجرز


تداول بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية صورة نشرها عميل تظهر زيف إعلانات البلوجرز عن طعام محل “بهيج” أشهر محلات الطعام في مصر.

وقد قام بمشاركة المنشور العديد من الأشخاص وانهالت التعليقات بالتأكيد على حديثه الناقد، وتصديقه الأعمى لإعلان “البلوجرز” من خلال الصور الشهية للطعام والحديث عن جودته الذي لا مثيل له.

ولم لا فأغلب إعلانات “البلوجرز” غرضها الأول هو الربح دون الالتفات لجودة المنتج في الحقيقة، وباعتبار أنه يوجد ملايين من الأشخاص تتابعهم يتطرق العديد منهم إلى تصديقهم وشراء المنتج، ليتفاجأ بعدها بعدم جودة المنتج كما رأوه في الإعلان.

نشر حساب باسم “أحمد عاشور” صورتين لصينية “روميو وجوليت” الشهيرة التي يقدمها مطعم “بهيج”، وفيه يقارن بين الصينية في الحقيقة على حسب ما رآها وبين صورة لصينية التي صورها البلوجرز، والذي يظهر الفرق الكبير من جودة الطعام وشكله الشهي، معلقًا: “صنية روميو وجولييت من مطعم بهيج في الحقيقة مختلفة تماما عن فيديوهات البلوجرز”

إعلانات البلوجرز

تعليقات واستجابة الرواد

وتقريبًا أغلب التعليقات على منشور الشاب توافق حديثه عن زيف الصور التي يظهرها “البلوجرز” عن المحل أو عن تصديقهم في أي شيء آخر، مؤكدين له أن إعلانتهم هذه يكون غرضها ربح الأموال وغالبًا ما تكون غير مشابه للواقع.

علق حساب باسم “أشرقت عادل”: “روحت عنده والأكل كان سئ وانتظرت فوق الساعة رغم اني كنت حاجزه الاكل اصلا قبل ما اجي ودافعه عربون كمان”، ووافقها آخر بقوله: “دا غير الانتظار اللي بالساعات والطلب يتأخر جدا.. أنا روحت الساعة 6 مشيت 10 وفي ناس جنبنا سابو المكان ومشيوا أول ما الاكل وصل علشان الاكل اخد ساعتين في العمايل”

وكتب حساب باسم “هاديل”: “ازاي اسمع لواحد واخد فلوس وواكل ببلاش واروح اجرب معلش الحلو مش بيحتاج بلوجرز هو بيبقي مجرد اسمه كده براند”، وعلقت أخرى: “هو انتو لسه بتصدقوا اعلانات البلوجرز للمنتجات والمطاعم واي براندات انا اي اعلان بلاقي فيه بلوجرز بعرف انه مغشوش”

فيما علق حساب باسم “أنغام”: “الفكره دي كويسه ياريت اي حد فينا يروح مكان يطلب حاجه كان شافها ف بوست للبلوجرز أو المكان نفسه يعرضها بالشكل ده للمقارنة هايغير رأي ناس كتير”، وكتب حساب آخر: “البلوجر بياخد فلوس وبيعمل اعلان قصاد انه مشهور وفيه ناس بتتفرج عليه فحضرتك تشوف الفيديو تروح منتظر تاخد نفس الخدمه وده ما بيحصلش حتى نصه.. وده في اي مكان بيعتبر غش وبيتعمله محضر لكن هنا ملناش حل معاهم غير المقاطعه وطبيعي اصلا نسبه اكتر من ٩٠٪ مقاطع الحاجات دي لانها من الرفاهيات بالنسبه لهم فده دورك ودور الي قادر يشتري او ياكل الكلام ده قاطع”

بماذا رد محل “بهيج” على المنشور؟

رد محل بهيج على صورة صينية “روميو وجوليت” التي تؤكد فبركة إعلانات البلوجرز، وظل يتداولها فوق الـ 10 أشخاص عبر صفحاتهم على موقع “فيس بوك” بعدما نشرها أول مرة العميل المتضرر، قائلًا إنه لا يوجد أي فبركة في الصور التي ينشرها البلوجرز أو التي تعرضها الصفحة الرئيسية للمحل، وما حدث كان بسبب ضغط العمل والازدحام بالمحل، والمطالبة المتكرر بسرعة تنفيذ “الأوردر”. 

أضاف في تصريحات لـ “الميزان”، أن العميل إذا جاء في وقت آخر يكون فيه المحل غير مزدحم بالطلبات سيحصل على شكل الطلب كما هو موجود في الصورة.

شكاوي من محل “بهيج”

وفي 30 مارس 2023 نشر حساب باسم “عمر” صورة يشكو فيها أيضًا من محل “بهيج”، قائلًا: “دول المفروض كيلو سمك ب١٢٠ ج.. لما بروح اشتري السمك ني عشان نعمله في البيت الكيلو بيعمل ثلاثه وواربع سمكات كبيره والمكان دا مقتنع ان دول كيلو وبعد وما حد كلمني من عندهم بعد ما بعتلهم ماسنجر قالي احنا بنعتذر وتعالي خد سمكه.. علي اساس انا بشحت ومستني السمكه ودا اصلا حقي المسروق.. كنت بشوف ناس بتشتكي من المكان دا كتير بس فعلا عندهم حق وانا شخصيا مش مسامح بهيج ملك الفسفور العجيب”

إعلانات البلوجرز

وكتب حسام باسم “أسماء محمد سالم”: “مفيش مصداقيه بي ربع جنيه في قصه بلوجر الاكل دول خالص.. صنية روميو وجولييت من مطعم بهيج فى الحقيقة مختلفة تماما عن فيديوهات البلوجرز منتهي اللعب بعقول الناس.. ماله اكل البيت ليه نمشي ولا حد بيجرب اكل يشكر فيه بالفلوس”

إقرأ أيضا
طرق التعاقي من مشاهد غزة

إعلانات تخالف ما يقال

وقد سبق وأن نشر الشيف الشربيني مقطع فيديو له وهو يزور مطعم “بهيج”، يظهر فيه وهو يتناول عدد من الأصناف ويبدي إعجابه بها، معلقًا: “عم بهيج المفتري.. اللي عاوز ينور في الضلمة يجي بهيج ملك الفسفور العجيب بجد الأكل تحفة تسلم ايدك يا عم بهيج”

فيما نشر حساب باسم “أمين شيكو” مقطع فيديو وهو يتذوق عدد من الأصنفة في المطعم، قائلًا: “مبكبكة جمبري وصينية روميو وجوليت من بهيج ملك الفسفور العجيب”.

اقرأ أيضًا.. عملية الابتزاز الكبير .. كيف يروج البلوجر لأي منتج مقابل وجبة عشاء ؟

الكاتب






ما هو انطباعك؟
أحببته
1
أحزنني
0
أعجبني
0
أغضبني
0
هاهاها
0
واااو
0


Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
‫إظهار التعليقات (2)

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.







حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة

error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان