274   مشاهدة  

ليه بنحب بليغ وحسن أرابيسك وشخصيات أسامة أنور عكاشة ؟

أسامة أنور عكاشة
  • حاصل على درجة الدكتوراه ومهتم بالفنون بشكل عام والبحث في التاريخ وصدرت له العديد من الكتب


تعالوا الأول نتفق على حاجة .. أن مسلسل أرابيسك يعتبر واحد من أهم أعمال أسامة أنور عكاشة، ويعتبر دور العمر بالنسبة للفنان الكبير صلاح السعدني أسامة أنور عكاشة، كان بيدور في كذا فكرة ودايمًا بيعيد تقديمهم. 

الشخصية المثالية اللي بتحاول تصلح أسرتها أبو العلا البشري أو امرأة من زمن الحب أو ضمير أبلة حكمت أو الراية البيضا، كان بيخرج أحيانا وبيجرب أفكار جديدة زي فكرة محارب طواحين الهوا اللي دايمًا كانت مسيطرة عليه، لما عمل حسن أرابيسك وكان العمل مكتوب أساسا لعادل إمام كان بيحاول يطرح أسئلة الهوية زي لما سأل حسن في آخر مشهد هي مصر إيه ؟.

 

بعد كدا أسامة حاول يجاوب على السؤال بشكل مفصل في مسلسل زيزينيا وعمل كدا عن طريق شخصية بشر عامر عبد الظاهر اللي من أصول صعيدية بس اتولد في الإسكندرية لأم إيطالية وأب مصري، وكان بشر دايما محتار بين الجلباب والبدلة.

اقرأ أيضًا 
10 شخصيات تلفزيونية من إبداع يحيى الفخراني 

طبعا من الحاجات اللي تزعل أن زيزينيا لم يكتمل ولم نجد ردا على الأسئلة اللي طرحها ولا المصراوية اكتمل برضه عشان كدا نرجع لأول جملة في المقال أن أرابيسك أحسن مسلسل لأسامة أنور عكاشة لأنه مكتمل طرح الإسئلة و الإجابات ومفيش فيه أجزاء متبقية. 

ليه بقي بنحب بليغ أبو الهنا  راجعين يا هوي  ؟ 

تحس أن بليغ أتعلم من دروس الماضي و جي عارف هو عايز ايه ؟ و دي تقريبًا أول مرة نلاقي شخصية عارفه في أعمال عكاشة عارفة هي عايزة إيه ؟ وده ممكن يكون ناتج أن كاتب السيناريو دكتور محمد سليمان عبدالمالك اللي أكيد شاف وذاكر كل مسلسلات أسامة أنور عكاشة وجي يجيب لينا الزيتونة.

يعني مثلا عمرك ما هتعرف بشر عامر كان عايز إيه؟ ولا تفهم هو بيحب عايدة ولا لا؟ ولا هتفهم حسن أرابيسك بيعمل كدا ليه؟.
إنما بليغ كان زيهم تايه ولما سافر واتغرب عرف الإجابة .. وجي يقولها لينا،
بليغ مش مضطر عاطفيًا ولا مهزوم زي أبو العلا البشري أو حسن أرابيسك بالعكس هو شخص عارف يحدد هو عايز وبيهرب من الزواج بكامل إرادته.

 يعتبر بليغ خلاصة الشخصيات وتجربة أسامة أنور عكاشة أو نقدر نقول رسالة أخيرة منه، أنا لما شوفت مسلسل راجعين يا هوى اكتشفت بالصدفة أن لأسامة أنور عكاشة عالم .. حاجة كدا زي عالم مارفل أو عالم دي سي، عالم أسامة له ملامح وشخصيات ممكن تكون بتغير الأسامي بس الأفعال والشكل واحد فعلاً، وده قدر يعبر عنه سيناريست محمد سليمان عبد المالك كويس جدًا.

إقرأ أيضا
فيلم قبضة الهلالي - مهرجان المزاريطة

اقرأ أيضًا 
محمد سليمان عبدالمالك: من يبحث عن أسامة أنور عكاشة سيجده فى أعماله القديمة

من سمات عالم أسامة أنور عكاشة فشل قصص الحب ؟ وأن الإنسان يفضل متعذب بالحب القديم، على سبيل المثال لا الحصر، فشل قصة علي وزهرة في ليالي الحلمية، وفشل قصة حب بشر عامر وعايدة في زيزينيا، وفشل قصة حب حسن أرابيسك، وفشل قصة حب أبو العلا البشري، تحس من سمات أنور عكاشة فشل قصة الحب، حتى فى مسلسل راجعين يا هوى هتلاقي فشل قصة فريدة و بليغ. 

الكاتب

  • حاصل على درجة الدكتوراه ومهتم بالفنون بشكل عام والبحث في التاريخ وصدرت له العديد من الكتب

Content Protection by DMCA.com

ما هو انطباعك؟
أحببته
2
أحزنني
0
أعجبني
1
أغضبني
0
هاهاها
0
واااو
2
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide


‫إظهار التعليقات (0)

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.

حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة
error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان