رئيس مجلس الادارة: رشا الشامي
رئيس التحرير: أسامة الشاذلي

همتك معانا نعدل الكفة
459   مشاهدة  

الكورة وحوادث الطيران

الكورة وحوادث الطيران
  • شاعر عامية وقاص مصري مهتم بالشأن النوبي ونقد الخطاب الديني

    كاتب فضي له اكثر من 250+ مقال



كنا من الممكن أن نموت، خلال رحلة السفر إلى كوت ديفوار، قال طاقم الطائرة إن هناك مشكلة في تكييف الهواء قبل إقلاعنا، لكن الأمر سيكون على ما يرام عندما نقلع.

بعد بضع دقائق كان الجو حارًا جدًا في الطائرة، لقد نمنا جميعًا بسبب نقص الأكسجين، ولم نتمكن من إيقاظ بعض اللاعبين، ولاحظ الطيار ذلك واضطررنا للعودة.

أصيب الناس بالصداع، ولو استمرت الرحلة لمدة 30 دقيقة أخرى، لكان الفريق بأكمله قد مات، والغريب في الأمر أن أقنعة الأكسجين لم تخرج، ومن الجيد أن الطيار أدرك أن هذا كان موقفًا مميتًا، لكننا مازلنا في حالة صدمة.

توم سانتفيت، مدرب منتخب جامبيا، في تصريحات لشبكة BBC

YouTube player

حصة تاريخ

حوادث الطيران قديمة في تاريخ الإنسان، قديمة قدم حلم الطيران ذاته، وتقريبا العالِم والمُخترع الأمازيغي عباس ابن فرناس أول ضحايا حوادث الطيران، وللآسف مش أخرهم، فبداية من المحاولات التجريبية شديدة الجراءة مرورًا بالأحوال الجوية وصولًا لعيوب التصنيع والأخطاء البشرية وغيرها من أسباب حوادث الطيران، فيه بشر كتير دفعوا حياتهم أو عاشوا مع إصابات رهيبة.. أو ع الأقل عاشوا لحظات رعب صافي كانت حياتهم خلالها متعلقة في الهوا.. حرفيًا.

YouTube player

الرياضة وحوادث الطيران

عالم الرياضة انكوى بنار حوادث الطيران زيه زي باقي عوالم حياتنا، من أشهر الحوادث دي:

سنة 1961 وقُرب مطار بروكسل وِقعِت طيارة فيها 55 راكب ضمنهم 18 من رياضي هم كامل قوام المنتخب الأمريكي لهوكي الإنزلاق وقتها، وماطلعش منهم حد سليم.

في إبريل 1961 اختفت طيارة كان ضمن ركابها فريق غرين كروس لكرة القدم، وماحدش عِتر على أي أثر ليها غير سنة 2015 لما تم اكتشاف حطامها بالصدفة.

في أكتوبر 1972 وفوق سلسلة جبال الإنديز، في أمريكا الجنوبية، وقعت طائرة عسكرية، تابعة لسلاح الجو الأوروجوياني، وكانت مخصصة لنقل فريق أولد كريستيانز للرجبي، عشان ينجا 16 شخص من أصل 40 كانوا راكبينها.

سبتمبر 2011 اختفى من الوجود كامل قوام فريق لوكوموتيف للهوكي، لإنهم كانوا ضمن 44 شخص راكبين طيارة من طراز “ياك 42” أتحطمت خلال محاولة الإقلاع في روسيا، يذكر إن الفريق كان بطل روسيا 3 مرات.

وقائع كتير مستحيل رصدها في سطور معدودة، لدرجة إنها قد تكون سبب في عقدة لعيب زي بيركامب إنه مايركبش طيارات، فهركز على الحوادث المرتبطة بفرق ولعيبة الكورة تحديدا، ودول برضوا كتير.

YouTube player

الكورة والطيران

الملفت أن أغلب حوادث الطيران الخاصة بعالم الكورة حصلت خلال فترات تألق ضحاياها، فينتهي الجيل الذهبي لنادي أو منتخب، وتقريبا عشان كده كل حادثة ليها اسم جماهيري انتجه جمهور الفرقة المصابة، تخليدًا لذكرى الضحايا وتأكيد أنهم مش هينسوهم أبدا.

مأساة السوبيرجا

بداية أربعينيات القرن المنصرم نادي تورينو كان مسيطر ع الساحة الكروية الإيطالية وعامل ذُعر لكل أندية أوروبا، احتكر الدوري المحلي من موسم 1942/1943 لغاية موسم 1948/1949. سِت سنين كاملة (من 1943 لـ 1949) من غير ما يخسروا ماتش، سِت سنين لعبوا فيهم 93 ماتش.. كسبوا 83 واتعادلوا 10، هيمنة تامة على الساحة المحلية لدرجة إن منتخب إيطاليا لما لعب ماتش ودي ضد المجر سنة 1947 كان تشكيل الأتزوري بيضم 10 لعيبة من تورينو.

بعد الماتش ده بسنتين، 4 مايو 1949، كانت الفرقة راجعة من رحلة للبرتغال شاركوا خلالها في ماتش اعتزال جوزيه فيريرا نجم نادي بنفيكا، ليليتها كان الجو في تورينو مغَفلَق.. غيوم ورياح جامدة وبوادر عاصفة مطرية معتبرة، فقرر الطيار الطيران على ارتفاع منخفض على أمل إنه يقدر يشوف أحسن، لكن للآسف خَيّش في كنيسة باسيلكا سوبرجا، قبل ويفقد السيطرة ع الطيارة اللي اتحطمت تمامًا على تل سوبرجا جنب تورينو.

الطيارة كان عليها 31 راكب غير الطَقم بتاعها، 18 لعيب وأعضاء الجهاز الفني وأعضاء من إدارة النادي وصحفيين مرافقين ليهم.

بعد الحادثة عدد من أندية الدوري الإيطالي قدموا طلب للاتحاد الإيطالي عشان باعتبار نادي تورينو بطل الموسم ومنحهم اللقب رسمي، ومنتخب إيطاليا المشارك في مونديال البرازيل 1950 سافروا على ضهر باخرة.

كارثة ميونيخ

في خمسينيات القرن العشرين فرقة مان يونايتد كانت معروفة باسم أطفال باسبي، نسبة للمدير الفني مات باسببي، اللي كون فريق قدر يفرض سطوته ع الكورة الإنجليزية.

أطفال باسي حققوا لقب الدوري الأنجليزي سنتين ورا بعض، (1956 و1957)، وخلال رحلتهم للبحث عن أول لقب أوروبي للأندية الإنجليزية قابلوا فريق ريد ستار، بطل يوغسلافيا، في دور التمانية.

ماتش الذهاب في مانشستر خلص 2-1 لصالح الشياطين الحُمر، وفي ماتش العودة اتعادلوا بره أرضهم 3-3 عشان الفريق يتأهل لنُص النهائي، بس للآسف.. دي كانت أخر رحلات أطفال باسبي.

إدارة مان يونايتد أضطرت تأجر طيارة خاصة تنقل الفريق بسرعة لإنجلترا، لأن كان عندهم ماتش في الدوري والاتحاد رفض يأجل الماتش عشان يناسب مواعيد الطيران العادية. في طريق الرجوع الطيارة نزلت في مطار ميونخ عشان تمون، وأثناء عملية التموين حصلت مشكلة تقنية أتسببت في ارتفاع ضغط الوقود أثناء عملية الإقلاع بشكل وصول معاه المحرك لأقصى سرعته، ففشل الإقلاع مرتين.

وفي تالت محاولة الطيارة أقلعت بس على إرتفاع منخفض جدًا.. لدرجة أنها خبطِت في سور المطار، عشان تقع ويموت 23 من راكبها (8 لعيبة و3 إداريين و8 صحفيين وأتنين من طقم الطيارة والمسؤول عن تنظيم الرحلة وراكب تاني).

فيه بعض لعيبة الكورة نجيوا بحياتهم زي جوني بيري وجاكي بلانكفلاور، بس إصابتهم اجبرتهم مايلعبوش تاني، أقل إصابة كانت من نصيب لاعب اسمه بيل فولكيس وجون كيبر هاري جريج، والمدير الفني مات باسبي كمان تم إنقاذه وبرضه أعلن اعتزاله التدريب، بس رجع تاني بعد ضغط كبير.

ونجح باسبي يكون فريق جديد بقيادة بوبي تشارلتون، اللي كان برضه من ضمن الناجين، وهي دي الفرقة اللي نجحت تحقق أول لقب أبطال دوري باسم نادي إنجليزي في التاريخ، بعد ما كسبوا بنفيكا 4-1 في النهائي على ملعب ويبلدون.

كارثة الجابون الجوية

مع بداية تسعينيات القرن العشرين شهدت زامبيا نهضة كروية كبيرة، أنديتها حققت نتايج كويسة في البطولات القارية، وعدد من لعيبتها احترف في أندية أوربية كبيرة، بالتالي اسم منخب زامبيا بقى له وزنه في القارة.

خلال التصفيات المؤهلة لمونديال أمريكا 1994 المنتخب الزامبي تجاوز المرحلة الأولى، وتأهل للمرحلة التانية وكانت مجموعة من 3 منتخبات، بتضم معاهم السنغال والمغرب، وأول ماتش ليهم في المجموعة كان ضد أسود التيرانجا في داكار، القوات الجوية الزامبية وفرت للفريق طيارة عسكرية خاصة.

الطيارة عملت ترانزيت في الكونغو الديموقراطية “زائير سابقًا” مونت وكملت سكتها، وهناك تمت ملاحظة عطل طفيف في محرك من الأتنين، بس الطيار الفِتِك خد قرار إنه يكمل الرحلة، حسب خط سير الرحلة.. الطيارة نزلت مرة تانية عشان تمون في الجابون، فعلا حصل.. وأقلعت كمان مرة.

إقرأ أيضا
القوات المسلحة السودانية

بمجرد مغادرة المطار الجابوني المحرك البايظ وَلَع، فخد الطيار قرار حكيم إنه يفصل المحرك البايظ ويحاول يرجع للمطار بسرعة باستخدام المحرك السليم لوحده، بس تقريبا كان مش نايم أو متخانق في البيت، المهم إنه كان مش مركز لدرجة كلفته حياته، فبدل ما يفصل المحرك المحروق فصل السليم، عشان تنزل الطيارة من الجو زي الطوبة وتتحطم على سواحل الجابون.

30 راكب منهم 25 لعيب مافيش حد منهم طلع عايش.. جيل كامل من منتخب زامبيا بتاع الكورة راح في شربة مية مافضلش منهم غير كابتن الفريق كالوشا بواليا، لاعب أنديهوفن الهولاندي اللي كان عنده ماتش مع فرقته وهيسافر بشكل منفصل بعد الماتش إلى دكار مباشرة.

YouTube player

كابوس الطائرة

سنة 2016 شهدت صعود فريق نادي شابيكوينسي.المغمور لقمة الكورة البرازيلية، لغاية الصحفيين ما سموه ليستر سيتي البرازيلي، تيمنًا بمعجزة الدوري الإنجليزي وقتها. الفريق حقق نتايج في الدوري المحلي أهلته يلعب في بطولة سودأمريكانا، تعادل مسابقة الدوري الأوروبي، وحقق فيها نتايج مبهرة عشان يوصل للنهائي لأول مرة في تاريخه.

يوم 28 نوفمبر اقلعت طيارة تابعة لشركة لاميا من البرازيل إلى مدينة مديين الكولومبية، وعلى متنها كامل الفرق البرازيلي المعجزة عشان يلعب ماتش الذهاب ضد فريق أتليتيكو ناسيونال الكولوبي، لكن كانت رحلة ذهاب بلا عودة.

في الطريق أضطرت الطيارة للهبوط في مدينة سانتا كروز البوليفية لأسباب تقنية قبل أن تواصل طريقها إلى ميديين الكولومبية ثم أقلعت تاني، إلا أن عطل كهربي حسب بلاغ الطيار أو عدم تزويد بالوقود حسب تقرير الشركة البوليفية؛ تسبب في سقوط الطيارة وراح فيها 71 شخص من أصل 76 من ركاب الطيارة، ونجا فقط 5 أشخاص لكن بإصابات خطيرة جدًا.

بعد الحادثة نادي أتليتيكو ناسيونال طلب من الاتحاد القاري اعتبار تشابيكوينسي بطل للمسابقة، وبفعلًا قرر اتحاد اللعبة في أميركا الجنوبية (كونميبول) منح القب لفريق تشابيكوينسي، ومنح جايزة اللعب النظيف للنادي الكولومبي.

مأساة كينج باور

في أكتوبر 2018 وبعد ماتش مباراة ليستر سيتي ضد وست هام يونايتد على ملعب كينج باور،  ركب رجل الأعمال التايلاندي فيتشاي سريفادهانابرابا، مالك نادي ليستر سيتي، طيارته الهليكوبتر زي كل مرة عشان يروح..وكانت دي أخر مرة.

بعد الإقلاع مروحة الديل اتعطلت، عشان الطيارة تلف حوالين نفسها فوق الملعب لغاية ما وقعت في ساحة انتظار العربيات التابعة للملعب.

فيتشاي هو قائد نهضة ليستر سيتي ومعجزتهم التاريخية، فبعد 8 سنين بس من استحواذه على النادي، اللي كان بيلعب في الدرجة التالتة، كانوا بيحتفلوا بتحقيق لقب البرميرليج لأول مرة في تاريخهم سنة 2016، ووصوا لدور التمانية في دوري أبطال أوروبا.

ختام

حوادث كتير كان ليها عظيم الأثر على فرق ومنتخبات وجماهير ولعيبة ومدربين ومشتغليين في مجال صناعة كرة القدم، فنشكر ربنا إنها جَت سليمة مع بعثة المنتخب الجامبي.. وربنا يسترها ع الجميع.

الكاتب

  • الكورة رامي يحيى

    شاعر عامية وقاص مصري مهتم بالشأن النوبي ونقد الخطاب الديني

    كاتب فضي له اكثر من 250+ مقال






ما هو انطباعك؟
أحببته
1
أحزنني
1
أعجبني
1
أغضبني
0
هاهاها
0
واااو
1


Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
‫إظهار التعليقات (1)

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.







حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة

error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان