تقرأ الآن
لان عربيتك معرضة للسرقة أكتر في الشتاء..”جبنالك أفضل طرق لحمايتها “

رئيس مجلس الادارة: رشا الشامي
رئيس التحرير: أسامة الشاذلي

همتك معانا نعدل الكفة
467   مشاهدة  

لان عربيتك معرضة للسرقة أكتر في الشتاء..”جبنالك أفضل طرق لحمايتها “

  • صحافي مصري شاب مهتم بالتحقيقات الإنسانية و الاجتماعية و السياسية عمل في مواقع صحافية محلية و دولية عدّة

    كاتب فضي له اكثر من 250+ مقال


بسبب الطقس والمناخ في مصر في تغيرات كتير منها العامل النفسي للصوص الحرامية بيحسوا ان فصل الشتاء تحديدًا مناسب لممارسة السرقة بسبب الهدوء واستغلال حالة الراحة والنوم العميق من الناس في بيوتهم  وده بيساعد الحرامية اللي هما زوار الليل انهم يسرقوا عربيتك بس احنا هنقولك على طرق حماية السيارة من السرقة.

 

بصمة iButton

في أي محل من محلات قطع غيار السيارات أو أماكن الاكسسوار هتلاقي مفتاح بيشتغل بالتيار الكهربائي المفتاح ده من خلال محدش يقدر يشغل العربية إلا من خلال انك تضغط على الزرار المخفي ومن هنا أنت بتتحكم في دايرة المرش وفي طريقة تشغيلها المفتاح ده اسمه “بصمة iButton” وده حل أمثل من طرق حماية السيارة من السرقة.

 

طبقة حماية للزجاج 

من  طرق حماية السيارة من السرقة كمان لازم تضيف طبقة حماية للزجاج بتاع سيارتك لان اسهل طريقة سرقة بالنسبة للسارقين وأشهرهم هي طريقة كسر الزجاج ومنها بقى يعرف يدخل عربيتك ومنها يقدر يسرق العربية أو ممكن كمان يسرق متعلقات مهمة زي الموبايل والاوراق ومفاتيحك طبقة الحماية دي هتحمي سيارتك من وتمنع كسر الزجاج أو دخول لصوص في عربيتك.  

Car Gps

الـ Car Gps ده اسم جهاز بيحمي سيارتك من السرقة وبيحدد فين مكانها بالظبط اذا تعرضت للسرقة الجهاز ده ببساطة بيستعين بالاقمار الصناعية وخرائط جوجل عشان يعرفك عربيتك فين والاطار الزمني اللي اتحركفيه وممكن تبرطه بموبايلك وده هيساعد كتير في انك تلاقيها لو لا قدر الله تعرضت للموقف ده.

 

إقرأ أيضًا…كيفية العثور على مكان سيارتك في حالة نسيانه عبر هاتفك الذكي والتطبيقات المناسبة

 

Car safety device

 

ومن أحدث  طرق حماية السيارة من السرقة في جهاز اسمه “Car safety device” فيه خاصيات أحدث شوية لانه بيساعدك تعرف مكان السيارة في أي وقت وفي أي مكان في العالم وبيظهرلك حالة المركبة نفسها إن كانت متوقفة أو بتتحرك في مكان ما بمجرد ما تربطه بالهاتف بتاعك هتعرف خط سيرها كمان الجهاز ده بينبهك بتحرك السيارة وتقدر من خلال توقف محرك السيارة اصلا وتمنع تشغيلها بشكل كامل وده أفضل كتير في وقتنا الحالي لانه بيضمنلك عدم سرقة السيارة بنسبة كبيرة جداً.

 

الإيموبليزر

أخر طريقة هي الاعتماد على نظام اسمه “الإيموبليزر” بتقدر من خلال النظام ده تمنع تشغيل المحرك من غير ما تستخدم مفتاح سيارتك بالتالي النظام هيمنع بشكل كامل وحدة التحكم في منظمة الحقن انها تشتغل والنظام ده من خلال مفتاحين للسيارة انت بتستلمهم معاها لما تشتريها اذا كانت جاهزة أو ممكن تسأل عنه وتعمله لكن الافضل لو هتشتري سيارة جديدة اسال عن النظام ده.  

 

الكاتب

  • صحافي مصري شاب مهتم بالتحقيقات الإنسانية و الاجتماعية و السياسية عمل في مواقع صحافية محلية و دولية عدّة

    كاتب فضي له اكثر من 250+ مقال

Content Protection by DMCA.com

ما هو انطباعك؟
أحببته
0
أحزنني
0
أعجبني
1
أغضبني
0
هاهاها
0
واااو
0
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide


2 تعليقان

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.

حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة

error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان