رئيس مجلس الادارة: رشا الشامي
رئيس التحرير: أسامة الشاذلي

همتك معانا نعدل الكفة
397   مشاهدة  

معضلة الانتماء

الانتماء
  • شاعر عامية وقاص مصري مهتم بالشأن النوبي وتجديد الخطاب الديني

    كاتب برونزي له اكثر من 100+ مقال


يحتاج الإنسان إلى الانتماء لأسرة.. لعيلة.. لعشيرة.. لقبيلة.. لدين.. لدولة.. لحزب.. إلخ، رغم إن الإنسانية – خصوصا في المدن – وصلت لدرجة عالية من الفردية.. إلا أن الشخص مننا لسه بيميل لفكرة أن يكون جزء من جماعة أكبر، لأن الإنسان بطبيعته كائن اجتماعي، تقريبا كده أحد رواسب مرحلة الجمع والألتقاط.

أغلب انتمائتنا بنستلمها في لحظة مبكرة جدا من حياتنا.. قبل حتى قدرتنا على إدراك وجودنا، وعلى رأي زياد رحباني: “بعد 5 دقائق من ولادتك، سيقررون اسمك، جنسيتك، دينك وطائفتك, وستقضي طول حياتك تقاتل وتدافع بغباء عن أشياء لم تخترها”.

الكيانات اللي بينتمي ليها الإنسان في المرحلة المبكرة جدا دي من عمره بيكون ليها عليه تأثير متشابه في عدة تفاصيل، منها مثلًا الصعوبة الشديد في تغييرها أو التخلي عنها مهما كانت الظروف، منها كمان تعطيل القدرة على الحياد أو التفكير المنطقي فيما يخص الكيان المنتمى إليه، وأطرفها الحب المشروط بالمشاركة في الانتماء.

مشاهد احتفاء أتباع دين ما بشخص يعلن دخوله لدينهم تملأ العالم الافتراضي، نجد مجموعة من البشر يقدمون حب وتعاطف وتعاون ودعم كبير لشخص لا يعرفوه ولا عمرهم شافوه لمجرد إعلانه إنه اقتنع بدينهم وقرر يتخلى عن دين ميلاده واعتناق دينهم. نفس الناس هتقدم نقيض المشاعر دي تماما لنفس الشخص لو فكر يرجع دينه أو يعتنق أي دين تاني.

صحيح المشهد ده فيه منه نماذج كتير يمكن الرجوع ليها، بس تظل حالة قليلة الحدوث، بس ممكن نرصد مشهد شبيه تماما وبيحصل كتير جدا جدا.

ببساطة نتابع ردود أفعال جماهير الكورة مع كل موسم انتقالات، جماهير أي فريق بتهتف باسماء لاعبي فريقها وتعظم من قدر مهاراتهم.. بس مجرد ما لاعب منهم يتنقل لفريق أخر بيتحول الحب ده لكره فورا، والعكس بالعكس.

وزي ما قلت بيفقدوا قدرتهم على التفكير المنطقي، فلما ناديهم يشتري لاعب من فريق أخر.. يتكلموا عن عالم الاحتراف ولغة الأرقام، بس لما فريق أخر يشتري لاعب من ناديهم.. يهاجموه ويتكلموا عن الانتماء وروح الفانلة وقدسية شعار النادي.

الأسبوع اللي فات شهد أحدث هبات لامنطقية الجمهور، مع إعلان اللاعب أحمد فتحي عن عدم تجديد عقده مع النادي الأهلي والانتقال لنادي بيراميدز، الأسيوطي سابقًا. هجوم كاسح طال اللاعب وتم اتهامه بالخيانة وعدم الولاء وإنه كلب فلوس، كما عنون رئيس تحريرنا مقاله عنه.

اقرأ أيضًا 
بُناة النادي الأهلي .. كيف هدم أبناء الاسماعيلية المجد الذي شيدوه؟

فهل نفس الأشخاص دي شافت أن أحمد فتحي كان عديم الولاء لما ساب النادي الإسماعيلي بعد ما أكتشفوه في نادي بنها وبزغ نجمه بين الدراويش وكانوا طريقه للأنضمام للمنتخب الوطني في أكتر من مرحلة سنية؟

نفس الناس دي لما حضروا وقائع انتقاله “شبه المؤقت” لنادي شيفيلد يونايتد وعودته في نفس ذات السنة للعب في مصر لكن للنادي الأهلي.. هل صنفوا العملية دي بإنها خيانة؟ ولا تغنوا بدهاء مهندس العملية م. عدلي القيعي؟ (حتى لو الواقعة مش حقيقية فهو ده اللي شاع عنها ودي كانت ردود أفعال وأراء جماهير الأهلي عليها). هل رئيس تحريرنا “الأهلاوي” شاف وقتها أحمد فتحي لاعب محترف ولا كلب فلوس؟

إقرأ أيضا

أحمد فتحي مش صنيعة الأهلي بل على العكس كان صفقة رابحة للفريق، وقت ما وقع للأهلي سنة 2007 كان يمتلك لقب دوري مع الدراويش بلا هزيمة.. وكان فتحي أحد نجوم الفريق وأسباب تحقيقه للمعجزة نادرة التحقق، كان أساسي في المنتخب وشارك في تحقيق لقب الأمم الأفريقية 2006.

جيل فريق الإسماعيلي الذي حقق لقب الدوري بلا هزيمة عام 2002 انتهى المطاف بأبرز نجومه بين صفوف الأهلي أو الزمالك باسم الاحتراف وشطارة مسؤولين التعاقدات، غير فتحي إنضم إسلام الشاطر ومحمد بركات وعماد النحاس وسيد معوض للنادي الأهلي، وضم الزمالك كل من عبد الحميد بسيوني “هداف الفريق” ورضا سيكا.

أحمد فتحي ماكنش فقير ولا متوسط الحال لما ساب الفريق اللي صنع نجوميته من خلاله، كان غالبا مليونير بفضل تراكم مبالغ تجديده وترضيته من نادي الإسماعيلي والمكافئات الرسمية وغير الرسمية لما كسب الدوري أو أمم أفريقيا مع المنتخب الأول.

أحمد فتحي لاعب كرة “محترف”، عارف أن هي دي شغلانته اللي هتنتهي مع نهاية شبابه، فلازم يحقق من الفترة دي أعلى مكاسب ممكنة وعشان كده ساب نادي بنها وراح الإسماعيلي وعشان كده ساب الإسماعيلي وراح الأهلي وعشان كده خرج في أكتر من إعارة لفرق خليجية وعشان كده دلوقتي راح بيراميدز، مافيش حاجة اتغيرت في اللاعب طوال السنين اللي فاتت.. اللي أتغير هو موقع الجماهير من كل مرحلة، المشكلة هي أن اللاعب متحرك والجماهير ثابتة.

الكاتب

  • رامي يحيى

    شاعر عامية وقاص مصري مهتم بالشأن النوبي وتجديد الخطاب الديني

    كاتب برونزي له اكثر من 100+ مقال

Content Protection by DMCA.com

ما هو انطباعك؟
أحببته
0
أحزنني
0
أعجبني
3
أغضبني
1
هاهاها
0
واااو
0
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide


2 تعليقان

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.

حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة

error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان