تقرأ الآن
ناصر الخليفي .. حداشر سنة من الفشل

رئيس مجلس الادارة: رشا الشامي
رئيس التحرير: أسامة الشاذلي

همتك معانا نعدل الكفة
335   مشاهدة  

ناصر الخليفي .. حداشر سنة من الفشل

ناصر الخليفي
  • شاعر عامية وقاص مصري مهتم بالشأن النوبي وتجديد الخطاب الديني

    كاتب برونزي له اكثر من 100+ مقال


صيف 2011 استحوذ قطر للاستثمار الرياضي على 70% من أسهم نادي باريس سان جيرمان “لكرة القدم”، وتمت الصفقة مقابل 50 مليون يورو للشركة الأمريكية المالكة (كولوني كابيتال) بالإضافة لتحمل الطرف القطري قيمة خمسين زيهم مديونيات ع النادي، وكان الهدف المعلن من أول لحظة جعل PSJ ضمن الأندية الكبرى في القارة، وبعد تسع تشهر بقى النادي كله ملك القطريين.

وقتها كان رصيد النادي من البطولات المحلية 2 دوري.. 8 كاس فرنسا.. 2 كاس الرابطة.. 2 كاس السوبر،  ولقب واحد أوروبي (كاس أبطال الكؤوس سنة 1996).

بداية مبشرة

موسم 2011-12 النادي هجم ع السوق الإيطالي فاتعاقد مع المدرب كارلو أنشيلوتي ومجموعة لعيبة من الكاليتشو (خافيير باستوري – باليرمو، تياجو موتا – الأنتر، محمد سيسوكو – اليوفي، جريمي مينز – روما)، بعد صرف حوالي 100 مليون يورو هلت البشاير بتحسن الأوضاع ع المستوى المحلي وحقق الفريق المركز التاني في الدوري بعد مونبيليه، بس على مستوى القارة خرج من مرحلة المجموعات في “اليوروبا ليج”.

المركز التاني ع المستوى المحلي ضمن للفريق مكان في “الشامبيونز ليج” الموسم اللي بعده، فقدر النادي خلال ماريكاتو الصيف يخلص مع كام لعيب مستواهم كويس في كل خطوطه، وبرضه ركز ع السوق الإيطالي.. جاب إبراهيموفيتش وتياجو سيلفا من الميلان وجناح نابولي ازيكوييل لافيتزي والإيطالي الصاعد ماركو فيراتي في خط الوسط، وفي يناير جابوا ديفيد بيكهام بعقد 5 شهور.. في نهايات مسيرته (37 سنة).

صرف حوالي 150 مليون يورو جاب نتيجة وفي موسم 2012-13 حقق الفريق لقب الدوري بعد غيبة أكتر من خمستاشر سنة، وقاريًا وصل لدور الـ8.. وخرج قصاد برشلونة بجون اعتباري، بعد ما أتعادلوا في باريس 2-2 وفي كتالونيا 1-1. بس مع نهاية الموسم خطف النادي الملكي الإسباني أنشيلوتي لتدريب فريقه بدل البرتغالي مورينيو، فتعاقدت الإدارة القطرية مع الفرنسي لوران بلان.

خلال استعدادت موسم 2013-14 هجم PSJ كمان مرة ع السوق الإيطالي وخلص في هداف الكاليتشو أديسون كافاني – نابولي والمدافع البرازيلي الصاعد ماركينيوس – روما “كابتن الفريق دلوقتي” وكام صفقة تانية بإجمالي أكتر من 130 مليون يورو، وبقى الفريق عنده خط هجوم منيم فرنسا م المغرب (إبرا + كافاني)، فحققوا تلاتة من أربع ألقاب محلية متاحة (دوري، كاس الرابطة، كاس السوبر).

بس على مستوى الشابيونز ليج انتهى موسم الفريق بنفس طريقة الموسم اللي قبله، خروج من دور الـ8 بفرق جون اعتباري، بعد ما كسب تشيلسي 3-1 في باريس واتغلب 2-0 في لندن.

رباعية محلية

صرف أكتر من ربع مليار يورو في 3 سنين خلا لمبة اللعب المالي النضيف تنور، فكان ماريكاتو الصيف مخنوق شوية.. يادوب اشتروا ديفيد لويز من نادي تشيلسي بحوالي 50 مليون يورو.

بدء موسم 2014-15 بتحقيق كاس السوبر المحلي ومع نهايته حقق تالت لقب دوري ع التوالي وبفرق 8 نقط كاملة.. كسب كمان كاس فرنسا وكاس الرابطة، عشان يحقق رباعية تاريخية.. محلية، إنما على مستوى البطولة الحلم خرجوا من دور الـ8 بعد ما خبطوا في برشلونة (بطل النسخة دي).. عشان يتغلبوا رايح جاي بنتيجة إجمالية 5-1.

من دقنه وافتلُّه

خلال المرحلة دخل PSJ زاد بشكل ملحوظ عن طريق دي تطورات إيجابية في عقود الرعاية والدعاية -إن كانت عقود جديدة تمامًا أو أو عقود قديمة نفشت- وبالصدفة بعضها من مؤسسات قطرية زي البنك الأهلي القطري، أوريدو للاتصالات، الخطوط الجوية القطرية، زوروا قطر، قنوات bein سبورت، مستشفى سبيتار للطب الرياضي، ومن الجدير بالذكر أن بعض الشركات والمؤسسات دي ملك (بشكل مباشر أو غير مباشر) جهاز قطر للاستثمار اللي بيرأسه تميم بن حمد أمير قطر، وهو صندوق سيادي عملاق بيمتلك قايمة ضخمة من الكيانات الاستثمارية الكبيرة من ضمنها قطر للاستثمار الرياضي… اللي بتمتلك نادي PSJ.

استعدادا لموسم 2015-16 وبمناسبة زيادة دخل النادي أنطلق الخليفي في ماريكاتو الصيف بقلب جامد، بس لأول مرة مايدخلوش السوق الإيطالي.. مش عارف هل من باب تغيير العتب ولا كانوا خلاص نفضوا الكاليتشو، سنتها أشترى مجموعة أبرزها أنخل دي ماريا من مان يونايتد، وبلغ إجمالي الصرف حوالي 110 مليون يورو.

إغراق في المحلية.. وغرق في البطولة القارية

حقق الفريق تاني رباعي بدون مقاومة تذكر، لدرجة إنه أخد الدوري بفرق حوالي 30 بنط.. أقوى هجوم +100 أقوى دفاع 19 جون في 38 ماتش، مهاجميه الأتنين واحد حقق لقب الهداف “إبراهيموفيتش” والتاني كان في المركز التالت “كافاني”، وعلى مستوى الأسيستات دي ماريا كان الأول ووراه إبراهيموفيتش.

أما على مستوى البطولة الأوروبية المستهدفة فلا جديد، أمل تجاوزوا دور الـ8 اتحطم على أيد الشجاع الأقرع جوارديولا اللي اتعادل 2-2 في باريس وكسبهم 1-0 على ملعب الاتحاد في مانشيستر.

لم يطيق ناصر الخليفي صبرا وأقال لوران بلان في إعلان صريح هدف الإدارة هو ذات الأذنين مش أي حاجة تاني.

كلاكيت سادس مرة

ناصر الخليفي الموسم ده أكتر من 140 مليون يورو أستقطب بيهم حزمة لعيبة أبرزهم الألماني دراكسلر – فولفسبورج، خيسي – الريال، ونجم منتخب بلجيكا وقتها توماس مونييه – كلوب بروج والموهبة الفرنسية حاتم بن عرفة – ليل، وجاب المدير الفني لنادي إشبيلية يوناي إيمري.. بعد ما حقق مع الفريق الإسباني لقب اليوربا ليج.

فشل محلي.. وريمونتادا تاريخية.. وجنون الشوالي

موسم 2016-17 كان كارثي بأمتياز، فعلى المستوى المحلي حقق بس كاس السوبر وكاس الرابطة، وخرج من دور الـ16 لكاس فرنسا وخسر الدوري بفارق 8 بنط لصالح فريق موناكو اللي أتصدر الجدول طول الموسم وجاب أكتر من 100 جون بقيادة مهاجميه فلكاو الكولوبي والطفل الفرنسي المعجزة كليان مبابي.

أما على مستوى الهدف الأساسي والرئيسي القرعة صدمتهم في دور الـ16 باللعب قصا برشلونة.. وحقق مفاجأة بانتصار كبير على أرضه في ماتش الذهاب 4-0، وفي ماتش العودة أتفرجنا على معجزة كروية يستحيل تتوصف.. تتشاف بس.

أشتنيه

التحضير لموسم 20017-18 إدارة PSJ ضمت 4 لعيبة بس داني ألفيش أنتقال حر من يوفينتوس وباك شمال ريال سويسيداد يوري بيرشيتشي بحوالي 15 مليون يورو، أما تالت صفقة فدي لوحدها تجاوزت رُبع إجمالي كل صفقات السنين اللي فاتت، صفقة أضرت ولسه بتضر باللعبة ككل.. صفقة نيمار.

فتح ناصر الخليفي الخزنة سحب منها 222 مليون يورو ودفعها لبرشلونة، عن طريق محاميين نيمار، عشان نتفرج يوم 3 أغسطس 2017 على مشهد شديد العبثية لمجموعة محاميين من شايلين شنط سفر متعددة الأحجام جواها المبلغ كامل (أكتر من رُبع مليار دولار)، مبلغ يبني أكاديمية كاملة لاكتشاف المواهب وتطوير الناشئين، أو ع الأقل ستاد عملاق في حجم أليانز أرينا.. حسب تعليق الأسطورة الألماني رومنيجيه.

قبل ما ينتهي أغسطس أعلن موقع النادي عن التوصل لاتفاق مع نادي موناكو على انتقال كليان مبابي لنادي العاصمة بصيغة الإعارة مع أحقية باريس لتفعيل بند شرا نهائي بداية من الموسم الجاي مقابل 180 مليون يورو.

رجع الفريق لطريق الانتصارات المحلية وحقق كمان رباعية، لكن برضك خرج من دور الـ16 في الشامبيونز ليج.. والمرة دي على أيد ريال مدريد اللي كسبه رايح جاي بنتيجة إجمالية 5-2، عشان تكون نهاية رحلة أوناي أمري مع الفريق.

كوتش جديد وفشل عتيق

أستهل PSJ تعاقدات صيف 2018 بعقد المدير الفني الألماني توماس توخيل، اللي دعم قايمة موسم 2018-19 بالحارس الإيطالي بوفون بعد نهاية عقده مع اليوفي عن عمر يناهز الأربعين سنة وخط الوسط المدافع لاسانا ديارا. إنجازات الفريق على المستوى المحلي قلت بعد ما خسر كاس فرنسا وكاس الرابطة وحقق كاس السوبر ولقب الدوري، إنما على مستوى دوري أبطال أوروبا ثبت الفريق على موقفه وخرج من دور الـ16 على أيد مان يونايتد بطريقة عبثية جدًا، فبعد ما كسب ماتش الذهاب بره أرضه 3-1 أتغلب ماتش العودة وسط جمهوره 2-0 عشان يخرج بفرق جون اعتباري.

إقرأ أيضا
الملكة إليزابيث تكشف عما بداخل حقيبة يدها، وتقدم اسكتش فكاهي

موسم 2019-20 رجع ناصر الخليفي على استحياء لسياسة الشرا، صرف أقل من 100 مليون يورو.. وأهم الصفقات هي صفقة كاليور نافاس التبادلية من ريال مدريد، في الموسم ده حضرت الكورونا والنشاط عطل في الكوكب كله مدة طويلة، الاتحاد الفرنسي لغا الموسم المحلي بعد ما باريس حقق في بدايته كاس السوبر، لكن بما إنه كان على القمة وقت توقف النشاط أتأهل للمشاركة في الشامبيونز الموسم اللي بعده وعلى ما أذكر الاتحاد الفرنسي سجل فوز PSJ رسميا باللقب.

معظم المسابقات في الموسم ده رجعت كملت ومن ضمنها دوري الأبطال، باريس كان الفريق الوحيد تقريبا المتفرغ تماما للبطولة، قبل الوقف كان كسب بروسيا دورتموند في دور الـ16 بمجموع الماتشين 3-2، بداية من دور الـ8 أتلعبت البطولة بشكل مختلف بتجميع كل الفرق المتأهلة في البرتغال (أقل الدول إنتشار للوباء) وأتلعبت المنافسات من ماتش واحد، باريس كسب أتلانتا الإيطالي 2-1 ووصل قبل النهائي لأول مرة، لاعب لايبزج الألماني وكسبه 3-0، ولأول مرة في تاريخ PSJ يوصل الماتش النهائي.

رغم أجواء الوباء بلغت الأحلام بأول لقب عنان الحاجات، الأونر في الدوحة وكل الحاشية فى قصورهم المعزولة والإداريون في مكاتبهم والمحللين أمام كاميرات bin في ليالي العزل الكئيبة، وآلاف من البارسيين البسطاء، كلهم ينتظرون عودة توخيل وفى يده ذات الأذنين.

لكن النهائي كان ضد بايرن ميونخ اللي كسب الماتش 1-0 ورجع بالكاس على بافاريا الشقيقة.

مدرب جديد وسقوط جديد

صفقات ما قبل موسم 2020-21 كان أبرزها المهاجم الأرجنتيني إيكاردي – الأنتر بـ50 مليون يورو والمهاجم الإيطالي مويس كين “إعارة” – إيفرتون والديفندر دانيلو بريرا “إعارة مع حق الشرا” – بورتو.

حقق الفريق كاس السوبر وكاس فرنسا وخسر الدوري لصالح فريق ليل بفرق نقطة واحدة، وأثناء الماريكتو الشتوي أقالت الإدارة توخيل وعينت المدير الفني الحالي ماوريسيو بوتشيتينو، اللي حقق نتايج كويسة ووصل دور الـ4 بس انتهت الرحلة تاني على أيد مان سيتي اللي كسبهم رايح جاي بنتيجة إجمالية 4-1.

استعد PSJ بقيادة ناصر الخليفي للموسم الحالي بكمية صفقات بتكنيك الانتقال الحر، فضم للفريق حارس منتخب إيطاليا دوناروما والمدافع التاريخي للريال سيرخي راموس ومن خط وسط ليفربول ضم  فاينالدوم والصفقة الحرة الأهم كانت ميسي من برشلونة.. ضاف عليهم أشرف حكيمي من أنتر بـ60 مليون يورو.

أه الفريق راكب حاليًا الدوري المحلي بفرق 13 بنط ولسه بينافس على باقي الكؤوس المحلية، وأتأهل من دوري المجموعات في الشامبيونز وكسب الريال في ذهاب دور الـ16 1-0.. بس أمبارح وقعت الواقعة وقلب أنشلوتي وبنزيما ولوكا مودرتش الترابيزة ع الباريسيين وكسبوهم 3-1 عشان ينهوا مشوارهم في البطولة بدري بدري.

الانفجار

الخروج الجديد فجر الأجواء في معسكر PSJ إن كان في أوضة اللبس من اشتباكات بين اللعيبة وأتهامهم لبعض بالتقصير (نيمارVSدوناروما) أو على مستوى الإدارة من هجوم الخليفي على طقم التحكيم وتكسير راية واحد من الحكام وحاجة أخر مسخرة.

خسارة وأحداث غالبا هيكون ليها تأثير على الفريق واحتمال النادي ككل، من ناحية الجمهور زهق من أداء الإدارة اللي لا مهتمة بفرق المراحل السنية ولا بفريق السيدات وتفاصيل تانية أتكلموا عنها في بيان صدر الشهر اللي فات عن Collectif Ultras Paris، ومن ناحية تانية الفشل شبه المحسوم للإدارة في إقناع مبابي بتجديد عقده.. خصوصًا وأن الخسارة كانت قدام ريال مدريد، وتعتبر خسارة ناصر الخليفي وإدارته مضاعفة قصاد الريال.. بالإقصاء من البطولة الأهم والحصول على نجم الفريق أخر الموسم.

الكاتب

  • شاعر عامية وقاص مصري مهتم بالشأن النوبي وتجديد الخطاب الديني

    كاتب برونزي له اكثر من 100+ مقال

Content Protection by DMCA.com

ما هو انطباعك؟
أحببته
4
أحزنني
0
أعجبني
4
أغضبني
2
هاهاها
2
واااو
3
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide


2 تعليقان

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.

حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة

error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان