رئيس مجلس الادارة: رشا الشامي
رئيس التحرير: أسامة الشاذلي

همتك معانا نعدل الكفة
93   مشاهدة  

يا مهلبية يا .. ماهر عواد

يا مهلبية يا
  • حاصل على درجة الدكتوراه ومهتم بالفنون بشكل عام والبحث في التاريخ وصدرت له العديد من الكتب

    كاتب نجم جديد



الحقيقة أنا بحب جدًا فيلم سمع هس لماهر عواد وشريف عرفة، يعني بعتبره من الأفلام المفضلة بالنسبة ليا، فيلم جميل أوي وممدوح عبد العليم عامل دور عمره وقتها، ممثل لم يستغل فى السينما كما يجب، ممثل جميل و كمان ليلى علوي، بحب شريف عرفة مع ماهر عواد جدًا، بحس إن شريف بيكون براحته، بحس أن خياله جامح مش مقيد.

تعالوا نقول  أن كل أفلام ماهر عواد بتحكي عن الحلم والأمل و الحاجات اللي زي كدا، وكلها فشلت في السينما، يعني لو تفتكر معايا فيلم رشة جريئة على سبيل المثال وليس الحصر كان بيحكي عن البطل اللى بيحلم بالسينما سلامات يا سيما، فيلم سمع هس كان حلاوة بيحلم أنه يقدم فنه للناس، سلامات يا فن، مفيش حد بينجح فى أفلام ماهر عواد.

ماهر عواد
ماهر عواد

ماهر عواد مع أنه مش معروف للناس العامة ولا عمر أفلامه نجحت مع جمهور السينما، بس هو مؤلف مهم في تاريخنا المعاصر وأفلامه دائما بتنجح فى العرض التلفزيوني جدًا زي نجاح صاحب صاحبه فى التلفزيون ونجاح  رشة جريئة و سمع هس وغيرها من أفلامه فى التلفزيون.

ماهر عواد عمره ما عمل حوار تلفزيوني ولا حضر ندوة ولا أتصور فى جرنال، حواراته الصحفية قليلة جدًا ودايما بيهرب من أي حوار عشان مش عاوز حد يسأله ولا حابب يتكلم عن قصة حياته ولا قصة زواجه بسعاد حسني لأنه آخر أزواجها.

يا مهلبية يا
ماهر عواد وسعاد حسني

أعتقد أن ماهر عواد حب سعاد حسني، وأعتقد أنه من الناس القليلة المحترمة في حياتها اللى عمره ما حاول يستغلها ولا يستغل زواجه في الترويج لنفسه ولا حياته، ماهر عواد راجل محترم.

نرجع للعنوان بقي من شوية قررت أشوف فيلم يا مهلبية يا لماهر عواد وشريف عرفة، الحقيقة كانت ذكرياتي عن فيلم يا مهلية يا مختلطة، بس حبيت إن أقوم بإعادة مشاهدة للفيلم، الفيلم جميل أوي، مدهش، سابق عصره، صوره حلوة و كوميدية جميلة و قضية مهمة تستحق المشاهدة، أعتقد غياب كاتب بحلاوة ماهر عواد خسارة لينا احنا كمشاهدين.

إقرأ أيضا
هنا جودة

الكاتب

  • يا مهلبية يا محمد التهامي

    حاصل على درجة الدكتوراه ومهتم بالفنون بشكل عام والبحث في التاريخ وصدرت له العديد من الكتب

    كاتب نجم جديد






ما هو انطباعك؟
أحببته
0
أحزنني
0
أعجبني
0
أغضبني
0
هاهاها
0
واااو
1


Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
Slide
‫إظهار التعليقات (2)

أكتب تعليقك

Your email address will not be published.







حقوق الملكية والتشغيل © 2022   كافه الحقوق محفوظة
موقع إلكتروني متخصص .. يلقي حجرا في مياه راكدة

error: © غير مسموح , حقوق النشر محفوظة لـ الميزان